De Vereniging

De Vereniging ‘Vrienden van De Houtvaart’ is opgericht door vrijwilligers. Het doel van de vereniging is om het zwembad, het enige en unieke openluchtbad in Haarlem, in stand te houden!

Zonder de vereniging had de Houtvaart niet meer bestaan. Vanaf 1986 werd de Houtvaart met sluiting en eventueel sloop bedreigd. Dankzij actie van actieve Houtvaartzwemmers is dit voorkomen. In 1991 is hierdoor de Vereniging Vrienden van de Houtvaart ontstaan. In 1999 heeft de vereniging de Houtvaart op de Rijksmonumentenlijst gekregen waardoor sloop praktisch gezien onmogelijk werd. Op 27 juli 2021 heeft Burgemeester Wienen in de Houtvaart een gedenksteen onthuld die herinnert aan
de acties van de Vrienden tot behoud van het bad.

De Vereniging is gevestigd aan het Theemsplein 48 2014 CP Haarlem en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40597086.

De Vereniging heeft een dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur behartigt de belangen van de Vereniging bij de Gemeente Haarlem en de beheerder van het zwembad de SRO en voert het door de Algemene Leden Vergadering vastgestelde beleid uit.

De Vereniging organiseert vriendenuren, dit zijn extra uren waarop het zwembad opengesteld wordt voor leden van de vereniging. Vrijwilligers van de vereniging houden het toezicht tijdens deze uren.

Leden van de Vereniging die daarvoor toestemming hebben gegeven ontvangen een nieuwsbrief over activiteiten van de Vereniging en ontwikkelingen in het Zwembad de Houtvaart.

Jaarlijks organiseren we een Algemene Ledenvergadering gehouden waarin door het bestuur financieel en inhoudelijk verantwoording wordt afgelegd over het voorafgaande jaar.

LET OP !

Voor de duidelijkheid: SRO is verantwoordelijk voor het beheer en exploitatie van het zwembad de Houtvaart.
Zwemmers dienen een ticket of abonnement af te nemen van SRO.
De gemeente is de ‘eigenaar’ van het zwembad en verantwoordelijk voor het onderhoud.